Det kan inte vara helt lätt att göra reklam för en revisionsbyrå. Samtidigt som byrån vill visa sig professionell och seriös kan reklamen inte vara så tråkig att ingen lägger märke till den. Nu har jag sett tavlor på stan och hört radioreklam för Öhrlings och jo, de verkar seriösa, men ack så tråkigt och flummigt! Ord som "värdegrund" och "förankring". Vilka företag vill de locka med detta?
Småföretagare är människor som arbetar mycket och inte ägnar sig åt värdegrunder och förankringar. Ska man sälja dem något vill de veta exakt vilken nytta de får av det de köper. De skulle till exempel kunna vara intresserade av att få råd om hur de ska betala så lite skatt som möjligt, eller få hjälp med krångliga lagregler de inte förstår sig på eller inte hinner sätta sig in i, eller så kan de behöva veta varför de behöver revision, tex för att kunna ta ett lån från banken.
En annan sak jag skulle vilja ändra om jag fick, är bilden av en revisor. De flesta ser nog fortfarande revisorn som en trist liten gubbe som surt pekar på fel. Jag tycker revisionsföretagen borde försöka ändra på den bilden och visa att revisorer är människor man kan få bra råd av, människor som kan väldigt mycket. Dessutom är de flesta unga revisorerna och assistenterna kvinnor.
I radioreklamen är det företagets VD, en man som talar. Och han säger en massa fina ord som inte betyder något och som ingen kommer att minnas.
Nej, hellre en trevlig duktig icke-skrämmande revisorstjej i reklamen. Eller varför inte visa många olika människor och tala om konkret vad de är experter på och vad de kan hjälpa företagarna med!
.
lördag 23 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar