onsdag 20 januari 2010

Svenska äpplen vs importerade

I höstas gick jag en copywriting-kurs på Folkuniversitetet. Vår första uppgift var att få folk att köpa svenska närodlade obesprutade äpplen istället för besprutade äpplen som har färdats över hela jorden. (Livet är kanske inte riktigt så enkelt i verkligheten, men sådana var i alla fall förutsättningarna i uppgiften.)

Jag kände för att ta ut svängarna lite så kampanjen blev såhär: På det vänstra uppslaget har jag ett plastigt äpple som har varningssymbolerna från det bekämpningsmedel de besprutas med, samt en smutsig lastbil och ett flygplan. Under äpplet beskriver jag vilka gifter det besprutats med och vilken väg det färdats för att komma till affären. På den högra sidan visar jag förstås ett svenskt obesprutat äpple. Efter att ha sett det här uppslaget skulle i alla fall jag tänka till en gång extra.

Layouten ingick inte i uppgiften eftersom det inte var en art director-kurs, men jag ville ändå visa ungefär hur jag ville ha det. Jag tycker om mycket färg mot en vit bakgrund. Det drar ögat till sig!


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar