fredag 8 januari 2010

Väknä: Inarbetad Kalles kaviar



Det är häftigt att ett varumärke kan ha färger och ett typsnitt som är så inarbetade att folk känner igen det utan att produkten ens nämns eller visas.

Själv tycker jag också att det är jättekul med prickarna på alla a och o eftersom det är Kalles Prickiga man gör reklam för. Förutom tavlorna på bilderna finns en där det står "Väknä!" och så förstås en fjärde tavla där man ser tuben med Kalles prickiga. Alla tavlorna brukar stå nära varandra så att förvirrade betraktare ska kunna lista ut att det är Kalles som är avsändaren.

Bra: Det är speciellt och annorlunda att inte produkten är med på alla tavlorna. Reklamen sticker ut och fångar betraktarens blick på grund av det och på grund av att texten ser så konstig ut med alla prickar. Jag tycker också att det låter jätteroligt att uttala meningarna.

Dåligt: Jag har förstått att många undrat vad det egentligen är reklam för eftersom de inte känt igen Kalles blå och gula färger. Själv tänkte jag direkt på Kalles när jag såg tavlorna och många andra gör det nog också, men för alla människor kanske inte texten och färgerna räcker för att känna igen produkten. Det jag gillar, att reklamen är humoristisk och avancerad, gör det också svårare för en ointresserad förbipasserande att uppfatta den.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar